Papegaai in de rui

Over dieren, vogels, milieu en natuur.
Post Reply
Parrot Lover

Papegaai in de rui

Post by Parrot Lover » Sun Nov 20, 2016 6:06 pm

Voor het eerst gepubliceerd op 12 november 2014

Onze papegaai is voor het eerst in de rui. Ze is precies tien maanden oud en verliest de gehele dag door zo nu en dan veren. Even dachten we dat ze zichzelf aan het plukken was maar inmiddels ben ik ervan overtuigd dat ze in de rui is. Ze verzorgd haar verenpak extra lang, slaapt meer en eet meer. De veren vallen er ook af wanneer we haar aaien. Maar gelukkig is er helemaal niets te zien aan haar verenpak. Ze is even mooi als altijd.
Veren papegaai.jpg
Veren papegaai.jpg (248.4 KiB) Viewed 3971 times
We geven haar dus ook extra veel te eten. Ze krijgt zo en zo al pallets dus dat zou voldoende mineralen en vitaminen moeten bevatten, maar voor de zekerheid geven we haar ook elke dag een stuk ei, gekookt of gebakken, zolang ze in de rui is.

We zijn benieuwd hoe lang het duurt en hoe vaak ze in de rui zal zijn. Op internet is te lezen dat het verschilt per papegaai.
Papegaai Toeti.jpg
Papegaai Toeti.jpg (122.6 KiB) Viewed 3971 times

Parrot Lover

Re: Papegaai in de rui

Post by Parrot Lover » Sun Nov 20, 2016 6:08 pm

Voor het eerst gepubliceerd op 26 november 2014

Nadat onze grijze roodstaart veel veren heeft verloren ziet ze er niet minder mooi uit dan normaal. De rui is inmiddels weer gestopt. Dus ik vermoed dat wij een papegaai hebben die niet in 1 keer alle veren verliest maar geleidelijk veren verliest. Ik ben benieuwd of de nieuwe veren mooier worden dan de oude. Ze eet immers veel gezonde voeding en pallets.

Zie hier een foto van de nieuwe veren van Toeti:
Nieuwe veren papegaai.jpg
Nieuwe veren papegaai.jpg (187.39 KiB) Viewed 3970 times

Post Reply