Esta aanvraag zomaar afgewezen?

Het reisForum met alle info over reizen en vakantie! Met name over het aanvragen van een visum voor Turkije of een ESTA voor Amerika.
Post Reply
Walter

Esta aanvraag zomaar afgewezen?

Post by Walter » Wed Oct 19, 2016 7:16 pm

Hallo,

Mijn naam is Walter Grasveld. Ik heb van 1979 tot en met 1989 in Afghanistan gewoond, ten tijde van de Russische bezetting. Ik werkte daar onder andere als dichter. Ik ben geboren en getogen Nederland en in de jaren 70 één keer als kind in Florida geweest.

Voor mijn baan heeft mijn baas een tijdje geleden een esta aangevraagd. Die werd geweigerd. Natuurlijk zonder opgaaf van reden waarom. Iedereen inclusief mijzelf was totaal verbijsterd hierover. Ik heb nergens ter wereld ook maar een mier vermoord. Mijn naam is vrij uniek dus verwarring met iemand anders lijkt mij uitgesloten. Het enige is dat ik al zolang buiten Nederland woon en zonder werkvergunning in Afghanistan werkte (zwart), maar de Afghanen hadden daar geen probleem mee ..... ze waren blij dat er iemand was die er wel wilde wonen ..... anyway.

Aangezien mijn paspoort volgestempeld was heb ik in 2014 een nieuw paspoort aangevraagd (10 jaar geldigheid maakt niets uit voor mij een paspoort is na 2-4 jaar vol (64 pagina paspoort)). Mijn baas diende prompt een nieuwe esta aanvraag in en hij werd goedgekeurd. Ik was verbaasd en keek alles even goed na ... en verdomd er was 1 klein foutje gemaakt (echt al het andere was hetzelfde als vorige aanvraag). In plaats van geboorteplaats Zaandam was mijn geboorteplaats Kabul ingevuld (blijkbaar word ik niet meer als Nederlander gezien door mijn baas). We hebben dit meteen gecorrigeerd en prompt werd mijn Esta weer afgekeurd.

De jobs naar Europa toe liepen terug en mijn andere werk in Afghanistan hield ook op en in Maart vorig jaar was ik noodgedwongen terug te verhuizen naar Nederland. Sindsdien druk aan het vliegen, bijna iedere week Syrië op en neer. Maar ik kan dus niet naar de VS (of elders die kant op zoals Canada, wel 2x directe vlucht naar Canada gehad dwars over de VS, maar dat is uitzondering omdat meeste jobs transfer hebben in de VS).

Nu heb ik omdat ik al weer bijna een jaar hier geregistreerd ben maar een nieuw paspoort aangevraagd. Zodat ik er een heb afgegeven in Nederland (scheelt met vragen in Syrië :p ). Detail, toen ik een nieuw paspoort aanvroeg stond ik volgens de gemeente geregistreerd als iemand zonder paspoort ...... ?!?!?!

Anyway ik ga dus opnieuw een Esta aanvragen, via Visumland dan maar ivm ideal betaling. Die zeer waarschijnlijk weer geweigerd wordt.

Nu wil mijn baas graag dat ik ook inzetbaar ben op routes naar het westen (ik ben wat minder enthousiast, behalve Canada) dus nu is de vraag:

Ik lees op sommige websites dat als je esta afgewezen wordt dat je dan de ambassade moet contacten. Ik heb dat eens nagevraagd en het consulaat vertelde me, dat is niet waar, gewoon visumaanvraag indienen. Omdat die kosten nogal hoog zijn wilde ik weten of jullie misschien wat advies hadden in deze.

groet,
Walter Grasveld
Zaandam.

Visumland

Re: Esta aanvraag zomaar afgewezen?

Post by Visumland » Wed Oct 19, 2016 7:25 pm

Beste Walter,

Wat vervelend allemaal. Bij een afwijzing moet u inderdaad een visumaanvraag doen. De visumaanvraag gaat via de ambassade.

Wij kunnen alleen de esta voor u aanvragen en zijn niet betrokken bij het verdere proces.

Aan de visumaanvraag zitten inderdaad helaas een stuk hogere kosten verbonden. Maar met een afgewezen esta zit er niets anders op.

Met vriendelijke groet,

Kelly
Visumland
Visumland regelt snel, goedkoop en zorgvuldig uw Visum Turkije of uw ESTA Amerika.

Post Reply